KÖPVILLKOR

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER
Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter.
I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår integritetspolicy.
I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt:
Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig.
Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får postnord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. Vi samarbetar även med studieförbundet SENSUS, och närvaro för kursdeltagare rapporteras. 
Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.
Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på cari@topdog.se.

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Topdog.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Anmälan till kurser är bindande! En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Topdog.se. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad inom 14 dagar från de datum då vi och du mottagit orderbekräftelsen.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Topdog.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt

En fraktkostnad tillkommer inom Sverige. Fraktkostnaden är baserad på vikt samt storlek på paket. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan.
För leveranser utanför Sverige tillkommer en fraktkostnad på minst 189kr.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Faktura
Avgiften för att betala mot faktura är 29 kronor. Faktura har 14 dagars betalningsfrist. 

4. 2 Swish
Välj Swish som betalningssätt och du får information i din orderbekräftelse om nummer du swishar betalningen till. När din betalning har registrerats hos Topdog.se så skickas din beställning.


5. Leveranser

Din order skickas normalt inom 14 arbetsdagar, vid större ordrar, kontakta oss för leveranstid. 

Vi reserverar oss för att samtliga varor blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Posten eller annan transportör till utlämningsställe.

6. Transport
Topdog.se ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. 

7. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till utrustning@topdog.se

8. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Du får inte använda varan eller öppna förpackningar som är plomberade men naturligtvis försiktigt undersöka den.
Du måste ha din orderbekräftelse vid returer eller reklamationer och denna skall sändas ihop med dina varor i retur till oss på Topdog.se.
Topdog.se tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen.
Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar (se mer under rubriken 11. Frakt & Returer).
(Ångerrätten gäller inte på produkter med tryck då dessa tillverkas på beställning av dig som kund.)

9. Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via e-post, cari@topdog.se, innan du skickar något. Lägg med orderbekräftelsen så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
För att få ersättning av skadad vara erfordras foto och att du meddelar skadan inom 7 dagar från mottagandet. Vänligen uppge namn, telefonnummer, e-post och ordernummer och bifoga ett foto, så kontaktar vi dig så fort vi mottagit ditt ärende. Du måste ha din orderbekräftelse vid reklamationer och denna skall sändas ihop med dina varor i retur till oss på Topdog.se.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   

10. Återbetalningar
Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

11. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

12. Skydd av personuppgifter

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.
En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är är Cari Rörström ombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår integritetspolicy eller kontakta oss på cari@topdog.se.

13. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr.

15. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
https://www.konsumentverket.se/
https://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr